S podporou ACF

S podporou Active citizen fund, v rámci témy Rozvoj organizácií občianskej spoločnosti, mapujeme potreby mladých ľudí a zlepšujeme poskytovanie inofrmačných a poradenských služieb pre mladých ľudí.

Mladí ľudia a informácie: Kde a ako ich vyhľadávajú?

09.02.2020

Rok 2019 sme ukončili s vyhodnotením prieskumu „Mladí ľudia a informácie: Kde a ako ich vyhľadávajú?. Zber odpovedí bol realizovaný prevažne v období október – december 2019 a okrem Združenia Informačných a poradenkých centier mladých v SR ho realizovali členské organizácie, poskytujúce informačné a poradenské služby.
Zber dát prebiehal v dvoch formách: online prostredníctvom dotazníkov a offline, prostredníctvom interview s mladými ľuďmi. Niektoré zapojené organizácie preferovali aj dotazník v offline podobe, v závislosti od kontaktu s mladými ľuďmi. Prieskumu sa zúčastnilo 512 respondentov.

V prieskume sa zamerali na dve dôležité oblasti:
1. V akom prostredí vyhľadávajú mladí ľudia potrebné informácie
2. Aké informácie (v závislosti od obsahu) vyhľadávajú najčastejšie.

V prvej oblasti sme sa zvlášť pýtali na online nástroje a zvlášť na offline prostredie, v rámci obsahu informácií nás okrem súčasného stavu zaujímalo aj to, aké informácie by boli pre nich potenciálne užitočné, pričom sa týkali preferovaných oblastí života mladých ľudí.

Z demografického hľadiska bola najpočetnejšia skupina respondentov vo veku 16 – 18 rokov, s ukončeným základným vzdelaním (až 62%), za nimi nasledovala skupina 19 – 25 ročných (23%), až 58% opýtaných boli ženy.

A čo sme sa dozvedeli?

Mladí ľudia častejšie hľadajú informácie v online prostredí, kde preferujú tematické webové stránky, po nich nasledujú sociálne siete. V offline prostredí je významným zdrojom informácií škola, nasledujú priatelia, potom rodina a až na konci inštitúcie. Pri tejto otázke nebolo špecifikované, o aký typ informácií by malo ísť. Zaujímal nás prvý kontakt pri vyhľadávaní.

Pýtali sme sa na konkrétne tematické oblasti a tiež služby v online prostredí. Informácie o zamestnaní a brigádach, ako aj informácie o cestovaní a krajinách boli najčastejšie u respondentov vo veku 19 – 25 rokov, u najpočetnejšej vekovej kategórie, 16 – 18, tesne viedli informácie o vzdelávaní doma a v zahraničí. Rovnaká skupina uprednostňuje návody na použitie, inštruktážne videá, tutoriály pred informáciami o vzťahoch.

A kde sa v online prostredí najviac pohybujú, keď hľadajú informácie? Všetky vekové kategórie preferujú internetové vyhľadávače. Na druhom mieste je u 16 – 18 ročných jednoznačne sociálna sieť Instagram, pričom u 19 ročných a starších vedie Facebook. Online spravodajské médiá využíva menej, ako tretina opýtaných, vek nerozhoduje.
V možnosti „Iné“ uvádzali respondenti špecifické aplikácie: Cestovné poriadky, aplikácie pre taxi, aplikácie zamerané na predaj, Reddit.

Odpoveďami na otázku: Za akým účelom „chodíš na internet“ najčastejšie? sa potvrdila preferencia sociálnych sietí u respondentov, pričom u cieľovej skupiny 16 – 18 rokov tesne nasledovalo počúvanie hudby prostredníctvom aplikácií a až za ním sledovanie sociálnych sietí, ako také. Sledovanie youtuberov a influencerov tvorí u sledovanej cieľovej skupiny 1 %.

Kde vyhľadávaš informácie v offline prostredí (inak, ako elektronicky, cez internet)? Bez rozdielu veku je u respondentov preferovaná televízia, rovnako knihy. Po spravodajskej tlači siaha viac 19 ročných a starších. Pod možnosťou „Iné“ dominuje získavanie informácií pri osobnom kontakte, od ľudí, ktorí danej problematike rozumejú.

Okrem prostredia nás zaujímalo, pri akom spôsobe prijímania informácií ich dokážu mladí ľudia najefektívnejšie spracovať. Bez rozdielu veku označili respondenti najčastejšie prijímanie informácií pri osobnom kontakte. Na druhom mieste je televízia, ako potvrdenie preferencie z predchádzajúcej otázky o vyhľadávaní informácií v offline prostredí.
Pri online prieskume označilo väčšie percento mladých ľudí 16 – 18 možnosť „sledovanie kratších audiovizuálnych diel“, ako tomu bolo pri offline aktivitách. Pokiaľ mali možnosť o tom diskutovať, prikláňali sa k osobnému kontaktu pri prijímaní informácií.

A ako najčastejšie podávajú mladí ľudia informácie ďalej? Tak, ako mladí ľudia preferujú prijímanie informácií prostredníctvom osobného kontaktu, rovnako preferujú aj ich odovzdávanie týmto spôsobom. Mladí ľudia 16 – 18 ako druhý spôsob preferujú sociálnu sieť Instagram, 19 a viac častejšie označovali Facebook.
Až pätina opýtaných ako jednu z preferencií uviedla, že šíri informácie telefonicky. Nasledujú menej využívané sociálne siete a v rámci možností „Iné“ sa najčastejšie objavuje profesijná sociálna sieť LinkedIn.

Ktoré z nasledujúcich informácií by boli pre teba užitočné? Zamerali sme sa na oblasti, ktorým sa venujú Informačné centrá mladých. Štatisticky respondenti vybrali oblasť Zdravia a zdravého životného štýlu. Rozdiel v odpovediach je však evidentný pri získavaní odpovedí online a offline, kde pri offline prieskume najviac bodov získala oblasť Aktívneho trávenia voľného času prostredníctvom akcií a podujatí v tvojom okolí, čím v celkovom hodnotení preferencií bola na druhom mieste.
Pri online prieskume však najviac preferencií, hneď po oblasti Zdravia a zdravého životného štýlu získali informácie z Oblasti prevencie drogových a iných závislostí a to bez ohľadu na vek respondentov.

Z aplikácií, ktoré majú mladí ľudia stiahnuté v telefóne, rovnako, ako v predchádzajúcich otázkach, aj tu boli preferencie pre sociálnu sieť Instagram vyššie u mladých ľudí 16 – 18 rokov, Facebook sa viac vyskytoval u 19 a viac ročných.
Nasledujú aplikácie pre prehrávanie hudby a videí, a internetové prehliadače. Opäť v kategórii 16 – 18 rokov sa častejšie objavuje sociálna sieť Snapchat. U starších zas prevažuje využívanie mailových klientov cez mobilný telefón.
Pod možnosť „Iné“ sme zhrnuli skôr funkčné aplikácie, ako cestovné poriadky, EduPage, počasie, aplikácie bankových klientov, navigačné aplikácie.

Získané výsledky budú slúžiť organizácii ZIPCeM a jej členským organizáciám k lepšiemu zacieleniu svojich služieb pri nastavovaní marketingu, pri aktualizovaní obsahu poskytovaných informácií, pri vytváraní nových komunikačných nástrojov a nastavovaní špecifických prístupov v poskytovaní informačných a poradenských služieb pre mladých.

„Projekt ‘Moderné informačné a poradenské služby pre mladých’ je podporený z programu ACF - Slovakia, ktorý je financovaný z Finančného mechanizmu EHP 2014-2021. Správcom programu je Nadácia Ekopolis v partnerstve s Nadáciou otvorenej spoločnosti Bratislava a Karpatskou nadáciou“.

obrazok

obrazok

Späť na ACF

Dobré informácie

hľadaj aj na sociálnych sieťach